Pohorie:
Kačacia, Litvorová, Veľká Studená, Slavkovská, Velická, Gerlachovský kotol, Batizovská
Miesto:
Velická kopa, Dvojitá veža, Granátová veža, Malá Granátová veža, Rohatá veža, Bradavica, Weszterov štít, Kupola, Východná Vysoká, Velický štít, Litvorový štít, Malá Litvorová veža, Veľká Litvorová veža, Zadný Gerlachovský štít, Gerlachovský štít, Gerlachovská veža, Kotlový štít, Čertova veža, Kvetnicová veža
Cesta:
Dátum:
2024-06-18
Poznamky:
W czerwcu zeszłego roku miałem okazję przejść dwie ciekawe graniówki. Najpierw zrobiłem Trawers Gerlacha graniami Ogrodową i Martina (https://www.tatry.przejscia.pl/pl/node/5166), a tydzień później zrealizowałem pętle dookoła całej Doliny Batyżowieckiej, którą nazwałem Tour de Batyżowiecka (https://www.tatry.przejscia.pl/pl/node/5170). Pierwsza to pętelka na poziomie 2150m z Tatrzańskiej Polanki, a druga na poziomie 2470m z Wyżnich Hagów. Oba przejścia nasunęły mi na myśl kolejne jeszcze bardziej wytężającą ideę, czyli kółko dookoła Doliny Wielickiej. Tour de Wielicka, bo o nim mówię, składa się z kilku niezależnych części: Grani Granatów Wielickich do Staroleśnej, "Grani Tetmajera" do Małej Wysokiej, Grani Martina na Gerlach, grani wierzchołkowej Gerlachów (po Mały Gerlach) i na koniec południowo-wschodniej grani Małego Gerlachu (Ogrodowej Grani). Bez detalicznego liczenia od razu widać, że oscyluje ona w okolicy 3km w górę i w dół, czyli jak na jednodniówkę całkiem niemało. Z Tatrzańskiej Polanki wyruszyłem o 6:05 by o 8:00 dotrzeć (z krótką przerwą w Śląskim Domu) na Niedźwiedzią Przełęcz, gdzie postanowiłem rozpocząć właściwą graniówkę (leżące nieco niżej Niedźwiedzie Czuby od dołu zarasta bujna kosówka, stąd też decyzja o ominięciu ich ścieżką prowadzącą na Granacką Ławkę). O 8:25 minąłem Wielicką Kopę, o 8:40 Dwoistą Turnię, o 9:25 Wielką Granacką Turnię, o 10:40 Rogatą Turnię, by o 11:00 osiągnąć Klimkową Turnię w masywie Staroleśnej. W istotnych szczegółach: z Dwoistej Turni schodziłem III granią północną, na Wielkiej Granackiej Turni zrobiłem oba uskoki (południowy II, północny III w dół), tak samo w przypadku Małej Granackiej Turni (południowy II, północny IV w dół). Na Staroleśnej po 5h od startu zrobiłem pierwszą dłuższą (10min) przerwę. Ruszyłem o 11:10 by po przejściu Kwietnikowej i Pawłowej Turni, grani Zwalistej Turni i Baniastej Turni dotrzeć na Małą Wysoką o 12:05. Z niej po drugiej 10min przerwie ruszyłem w dalszą drogę. O 12:30 minąłem Polski Grzebień, po 20min Wielicki Szczyt, po kolejnych 30min Litworowy Szczyt, a po krótkiej przerwie w ciągu godziny dotarłem na Zadni Gerlach by znów po krótkiej przerwie w 20min dotrzeć na Gerlach (zatem Grań Martina 2h25min wliczając dwie przerwy łącznie 15min) osiągając go po 9h od Tatrzańskiej Polanki, a po 7h od Niedźwiedziej Przełęczy. Po zasłużonej 20min przerwie ruszyłem dalej o 15:20. Po 25min minąłem Mały Gerlach, po kolejnych 30min Ponad Kocioł Turnię (II), następnie po 45min Ponad Ogród Turnię (III), a po kolejnych 35min Ponad Staw Turnię. W ten sposób o 17:35 skończyłem "graniową" część Tour de Wielicka. Pozostało jeszcze dość niekończące się zejście do Tatrzańskiej Polanki, którą osiągnąłem o 20:15. Pętla z Tatrzańskiej Polanki ma ok. 2850m, z czego samego wspinania graniowego (od Niedźwiedziej Przełęczy po Ponad Staw Turnię licząc) jest ok. 1750m w górę i ok. 1570m w dół (czyli ponad 3300m terenu około-wspinaczkowego). Całość zajęła mi 14h15min, a sam odcinek graniowy 9h30min w tym około 1h przerw (łączny czas WHP to 22h).